Bernard Heesen

Vloeibaar glas is een raar spul; heet, vloeibaar, doorzichtig, zonder vorm.
Gestold heeft het als vanzelf heel andere betekenissen die betrekking hebben op de zuiverheid van het materiaal, het technisch kunnen, het ambacht, de kunst en de kitsch.
Als glasblazer maak ik, niet gehinderd door deze lading, dingen die veelal geïnspireerd zijn door gravures uit mijn verzameling van 19e eeuwse naslagwerken.
Deze “gewrochten” vinden dan weer hun plek in mijn andere levenswerk, de encyclopedie van de glasblazer, die ik samen met de dichter Arjen Duinker maak.
De laatste twee jaar heb ik mij in het bijzonder bezig gehouden met het werk dat tentoongesteld was op de wereldtentoonstelling in Crystal Palace in 1851 en het koloniale leven van de 19e eeuw en het 19e eeuwse persglas van de firma Jeekel te Leerdam. Bij alles wat ik maak speelt de vloeibaarheid van het spul en het handschrift een grote rol op zo een wijze dat ik zelf van alledaag

Bernard houdt van glas, maar dan vooral van het hete glas dat je kunt blazen, knippen en uitslingeren.
Eenmaal afgekoeld vindt hij glas veelal maar koud, hard en statisch. Zijn werken ziet hij vooral als resultaat van een proces. Het plezier van het blazen staat bij hem voorop. Omdat Bernard zijn ontwerpen zelf uitvoert kan hij zich de luxe permitteren om daar waar het hete glas zich soms eigenzinnig gedraagt, het proces aan de blaaspijp een grote mate van autonomie te verlenen en te profiteren van onverwachte ontwikkelingen. “Hé, als ik had geweten dat ik dit zou gaan maken dan had ik het anders gedaan”.

De weg langs het oeuvre van Bernard voert langs schimmelvazen, spiraalflessen, babybadjes, likeurglazen, vazen-met-inhoud, ameisenpflanzen-vazen, poefen, zuilvazen, paren sokken, vrolijke wijnglazen, zwabbers, melkkloppers, Boheemsche wouden, damestasjes, Côtes d’Azur’s, snotvazen, verbeterde snotvazen en opnieuw verbeterde snotvazen, Russische peren, bomvazen, hersenpanvazen en niet te vergeten: zijn encyclopaedische gewrochten. Als liefhebber van oude prenten geeft hij een eigen interpretatie aan wat je al zo in oude encyclopedieën aan afbeeldingen van overvloedig geornamenteerde arabesken, kannen, kruiken, bokalen en serviesgoed tegenkomt. Die lelijke barokke monsters blaast hij menigmaal op tot ‘gewrochten’ van een onzegbare schoonheid.

Een nieuwe ontwikkeling in de wereld van Bernard is het uitbeelden en het vertalen van het persglas zoals eens gemaakt in de glasfabrieken te Leerdam.